Nieuws


Lier gaat virtueel voor de tweede keer!

Geplaatst 18 jul. 2020 01:54 door Ivan De Weerdt

Vorige virtuele keer was plezant, dus doen we 't nog eens op zaterdag 18 juli om 14u.

We gaan voor dezelfde activiteiten als de vorige keer en breiden zelfs nog wat verder uit.

Er is nu ook een sessie voor beginnende Python-coders, de kids die al goed zijn in scratch en de stap willen zetten naar programmeren met woorden, tekens, variabelen en nog veel meer.

Onze sessie heet Sta(a)rt to Python en we gaan via simpele stapjes leren hoe we code kunnen schrijven.

We kunnen gebruik maken van Thonny om te programmeren of Visual studio Code.

Thonny, Python IDE for beginners

Tot dan.

CoderDojo Lier gaat virtueel!

Geplaatst 12 jun. 2020 00:42 door Kurt De Vocht

Met te veel in een kot, dat mag nog niet... Toch hebben we gigantisch veel goesting om nog eens samen met jullie te CoderDojo-en! Daarom organiseren we op 21/06/2020 om 14u00 een online CoderDojo: met de webcam gezellig samen in cyberspace :-)


Hiervoor gebruiken we de omgeving "Microsoft Teams", daarmee kunnen online meetings georganiseerd worden.

We komen eerst allemaal samen in 1 meeting waar je wat uitleg krijgt over hoe we het allemaal aanpakken. Daarna verdelen we ons in verschillende groepen per activiteit.

We bieden 3 activiteiten aan:
  • "Start-to-Scratch" - Plezant voor iedereen! In deze groep wordt met Scratch gewerkt aan een kleine opdracht.
  • "So You Think You Can Scratch" - Voor al wie goed uitgeslapen is en denkt al kei-goed te zijn in Scratch ;-)
  • "Python" - Voor wie zin heeft in een "echte" programmeertaal, met typen en al!
Onderaan vind je meer detail over deze activiteten. Bij de inschrijving kies je 1 activiteit. In de bevestigingsmail zal je een link terugvinden naar alle virtuele meetings. Houd deze mail bij zodat je steeds de weg terug vindt!

We hebben geen idee of alles volgens plan gaat verlopen maar we hebben alleszins enorm veel goesting om te proberen er met jullie weer een gezllige bende van te maken!

Inschrijven voor de allereerte Lierse on-line CoderDojo kan hier:


Details van de activiteiten:

"Start-to-Scratch"

Wat gaan we doen?

We bouwen een teletijdmachine! We maken een project waarmee we in de tijd kunnen reizen. Van het verleden, over het heden, naar de toekomst en terug. En wie weet welke leuke avonturen of bekende mensen kom je op zulke tijdreizen tegen? Je beslist het zelf, want jij bent de bouwer van de teletijdmachine.


Wat heb je nodig?

Als je graag mee scratcht, is het best dat je een account hebt op de officiële scratch website. Ga hiervoor naar https://scratch.mit.edu/projects/editor/?tutorial=getStarted 


  • Klik op het wereldbolletje om de taal in het Nederlands te zetten;


  • Kies daarna rechts bovenaan voor “Word Scratcher’ als je nog geen account hebt en maak er eentje aan. Als je al wel een account hebt, dan kies je gewoon voor inloggen:


"So You Think You Can Scratch"

Wat gaan we doen?

Geweldig toch telkens je internetverbinding uitvalt en je met een dino over cactussen mag springen .  Omdat dino’s al lang uitgestorven zijn bouwen wij een “Endless Runner”-spel met een konijn.  Want konijnen zijn ook redelijk plezant…



We maken het onszelf niet te gemakkelijk en proberen onze game op te bouwen met technieken die ook echte pro’s gebruiken 🤓.  Wie niet uitgeslapen is beloven we een zware namiddag 🥵.

Wie kan er mee doen?

  • Je hebt al een boel dingen gemaakt in Scratch en je ziet een professionele full-time job als gamebouwer wel zitten;

  • Je weet wat variabelen en signalen zijn;

  • Je houdt er wel van om af en toe iets uit te rekenen;

  • Je hebt goesting om de hersenen eens stevig te pijnigen.

Wat heb je nodig?

  • Een computer🤦🏽‍♀️;

  • 4 Eieren, een pak bloem, suiker en boter als je cake wil tijdens de pauze;

  • Een Scratch-account.

"Python"

Wat gaan we doen: Download je favoriete bug 🐛

Ooit al eens een grote foto, tekening of landkaart willen downloaden en tot je spijt moeten vaststellen dat er slechts een mini-stukje in je downloads zit?

Ja? Dan kan je hier een programmaatje leren schrijven om die coole picture in zijn geheel te downloaden! Je kan die dan als poster laten afdrukken om in je kamer op te hangen of gewoon als bureaublad van je computer gebruiken.


Kijk gerust al eens uit naar zo’n coole picture en hou de link bij de hand!

Geen inspiratie? We doen het voor met een mega BUG van Levon Biss en daarna kan je zelf aan de slag. Nieuwsgierig? Check this out: Microsculpture - The Insect Portraits of Levon Biss.

Wie kan er mee doen?

Als je al ervaring hebt met andere programmeertalen of je voelt je thuis in scratch en hebt al spelletjes voltooid zoals Pinkie dan kan je dit zeker eens proberen.

Wat heb je nodig?

Kennis van de Python programmeertaal is niet nodig, we beginnen van nul!


Naast een browser waarmee je kan onderzoeken hoe websites in elkaar zitten, zoals Google Chrome bijvoorbeeld, is het wel handig als je op voorhand al één en ander installeert op je computer. Moest je al een Python programmeeromgeving hebben dan kan je daar uiteraard mee verder. Indien niet, dan heb je deze gratis software nodig:


https://www.python.org/downloads/                     https://code.visualstudio.com/Download



Download en installeer de versie die bij je computer past en dan ben je klaar om eraan te beginnen!


Doe mee aan de BOO challenge

Geplaatst 5 okt. 2019 04:56 door CoderDojo Lier

Maak een projectje waar de kleur oranje, de maand oktober of een vleermuis een prominente rol spelen en upload dit project om de internationale Coderdojo BOO challenge te winnen. De spelregels en de upload-locatie kan je vinden. Dus scratch, app-invent-Python, ... er op los en upload tegen ten laatste 12 november. Meer info op: https://coderdojo.com/2019/10/01/show-us-what-boo-can-do-its-the-coderdojo-boo-challenge/

Gratis Pizza?

Geplaatst 24 feb. 2018 10:52 door Kurt De Vocht

CoderDojo Belgium, de vereniging die alle Belgische CoderDojo's overkoepelt, wordt 5 jaar en trakteert met gratis pizza!

Eén CoderDojo kan deze winnen door likes te verzamelen. Uiteraard gaan we in Lier vollenbak voor gratis eten :-)

Trommel dus al je oma's, ouders, juffen, en andere oude mensen met een facebook account op en laat ze de foto op onderstaande link liken!


Free pizza! Njom njom njom!


Doe mee met de Belgische Informatica-olypiade!

Geplaatst 29 dec. 2016 06:49 door Kurt De Vocht

Op 1 februari 2017 gaat er een programmeerwedstrijd voor jongeren door: de Belgische Informatica-olympiade. Hoe cool zou het zijn als we daar massaal laten zien hoe gigantisch geweldig Lierse CoderDojo-ers wel zijn ;-)

 

De wedstrijd bestaat uit een aantal programmeer-puzzels die je op de computer moet oplossen. Op http://beoi.be-oi.be/nl/ vind je een testplatform waarop je alvast kan oefenen.

 

Er zijn 2 mogelijkheden om mee te doen met de wedstrijd.

 

De coolste optie is om met de hele klas mee te doen! Je juf/meester/leerkracht dient dan de school te registreren op de website http://beoi.be-oi.be/nl/. Je legt dan de wedstrijd af in de computerklas van je eigen school. Aan jou dus om je school te overtuigen om met de hele klas mee te doen!

 

Ziet je school het echt niet zitten om mee te doen? Geen paniek, schrijf je individueel in op http://beoi.be-oi.be/nl/ en kies 'Antwerpen' als centrum voor de eerste ronde (deze gaat hoogstwaarschijnlijk door op de campus 'Groenenborger' van de Universiteit Antwerpen). Je legt dan de wedstrijd af op woensdagnamiddag 1 februari in Antwerpen. Laat zeker ook aan ons weten (lier@coderdojobelgium.be) dat je je hebt ingeschreven, zo kunnen we eventueel samen vanuit Lier naar de wedstrijd gaan. Doe dit ten laatste op maandag 23 januari, zodat we nog wat tijd hebben om verder af te spreken.

 

Zoals altijd: de fun die je beleeft door deel te nemen is veel belangrijker dan je score! Aarzel dus niet om mee te doen want meer coders = altijd meer lol :-)

Pop-up CoderDojo op 12 oktober 2016

Geplaatst 16 sep. 2016 09:00 door Kurt De Vocht   [ 16 sep. 2016 10:53 bijgewerkt ]

Ter gelegenheid van de Digitale Week organiseren we op 12 oktober 2016 een pop-up workshop voor jong en oud! Kom met je ganse familie langs voor een initiatie programmeren. Bouw je eigen spelletje, programmeer een robot en snuif de
informele, ongedwongen CoderDojo sfeer op. Geen inschrijving nodig, vrije inloop van 15u00 tot 19u00. Meer info: zie affiche in bijlage of hier.

Zin om te helpen? We zijn nog op zoek naar jonge CoderDojo-ers om de bezoekers mee te helpen met Scratch & mBots! Vul onderstaand formulier in, we spreken ddan verder per mail af:


Toon je talenten in de Bib (8 oktober 2016)

Geplaatst 16 sep. 2016 08:01 door Kurt De Vocht

Heb je een cool filmpje of animatie gemaakt met Scratch, stop-motion,... Stuur het naar Birgit van de bib! Op 8 oktober worden de filmpjes tentoongesteld.

Meer info: op de affiche in bijlage of op http://lier.bibliotheek.be/artikel/toon-je-talenten

De huizenremixwedstrijd is gedaan

Geplaatst 17 jun. 2016 06:53 door Kurt De Vocht

De wedstrijd is gedaan! Aan alle deelnemers: bedankt voor het harde programmeerwerk! Jammer genoeg hadden we niet genoeg spaarpotcenten om iedereen een prijs te geven... de 2 boeken gaan naar:

- @Emile_dc met https://scratch.mit.edu/projects/111756283/ (Boek "Programmeren voor kinderen - Games") - Meeste hartjes

- @laisje met https://scratch.mit.edu/projects/110724909/ (Boek "Ketnet presenteert: Ik kan al programmeren met Scratch) - Juryprijs

Remix een huis en win een boek!

Geplaatst 20 mei 2016 02:02 door Kurt De Vocht   [ 22 mei 2016 04:10 bijgewerkt ]

Goesting om een boek te winnen? Maak dan een coole remix van dit scratch-project:


1.       Als je nog geen Scratch-account hebt dien je die eerst aan te maken op http://scratch.mit.edu.


 

 

2.       Zorg ervoor dat je ingelogd bent en ga naar https://scratch.mit.edu/projects/110563493/. Daar vind je een projectje dat nog niet helemaal af is.

https://scratch.mit.edu/projects/110563493/

  

3.       Klik op “Bekijk van binnen”. Je ziet nu hoe het project gemaakt werd:


 

4.       Klik op “Remix”. Er wordt een kopie van het project bij jouw account bewaard en je kan het projectje verder aanpassen, uitbreiden, zotter of ingewikkelder maken!


  

5.       Ben je klaar om jouw coole versie aan de wereld te laten zien? Klik dan op “Delen”. Zet in de omschrijving van je project wat de bedoeling is en hoe je alles moet bedienen.


  

6.       Als je een project remixt dan onthoudt de Scratch website vanaf welk project je startte. Dit vind je terug in de remix-boom (hergebruikboom) van het project:


https://scratch.mit.edu/projects/110563493/remixtree/

  

7.       Heeft er al iemand een coole remix gemaakt van ons project? Dan mag je ook die remix opnieuw remixen voor de wedstrijd! We zouden het megacool vinden als we een gigantische creatieve boom zouden kunnen maken! Om mee te doen met de wedstrijd moeten we je project terugvinden in de remix-boom https://scratch.mit.edu/projects/110563493/remixtree/  Je dient dus ons project of een ander project uit de remix-boom te remixen en te delen.

 

8.       Je kan remixen tot en met woensdag 15 juni 2016.

 

9.       "Deelnemen is belangrijker dan meedoen", maar soms is het al eens plezant om een prijsje te krijgen J We hebben 2 boeken voor jullie klaarstaan! (Eigenlijk hebben we ze nog niet klaarstaan, want ze zijn nog niet in de winkel te verkrijgen...)


 

·         Eén boek gaat naar het project dat na 15 juni het meeste hartjes verzameld heeft. Probeer dus zo veel mogelijk andere Scratcher te overtuigen om jouw project leuk te vinden door op het hartje te klikken! Uiteraard mag je ook zelf een hartje geven aan projecten die jij leuk vindt. 

http://www.lannoo.be/programmeren-voor-kinderen-games


·         Daarnaast zal onze deskundige jury in al haar wijsheid nog een boek toekennen aan de meest creatieve, vernuftige of grappige remix!

http://www.lannoo.be/ketnet-ik-kan-al-programmeren-met-scratch

 

10.   Mama’s, papa’s, coaches en alle andere “te grote kindjes” mogen ook een remix maken maar krijgen geen prijs ;-) Zij zetten best in de omschrijving van het project dat ze te groot zijn om een prijs te winnen…

 

11.   Heb je gewonnen? Dan zetten we ten laatste op 17 juni 2016 een berichtje bij je Scratch project met details om je prijs te bezorgen.

 

12.   Veel Scratch-fun! May the source be with you!


Veel bouwplezier & above all, be cool!

Tegeltjes wedstijd is gedaan...

Geplaatst 11 apr. 2016 11:04 door Kurt De Vocht

't Is weeral gedaan :)

Alle hartjes zijn geteld, en de winnaar is Lander123 met https://scratch.mit.edu/projects/101420011/. We snorren de winnaar nog even op zodat we de Raspberry Pi kunnen bezorgen!

1-10 of 24